Vi behandler din forespørsel, vennligst vent

Hurtigruta Ms Finnmarken

Hurtigruten: Bergen - Kirkenes - Bergen
17. - 28. september 2018

Tematur: Krigen langs kysten

Dag 1: Avreise fra Bergen kl. 20.00
Reiseleder for Tematuren, Anna Kristin, vil være i Hurtigrutens terminal fra kl. 16.00.

Kl. 18.00 møtes vi i baren på dekk 4 for velkomsthilsen og en kort orientering. Deretter går vi til restauranten for vårt første måltid. Ms Finnmarken legger fra kai kl. 20.00. Etter skipets orienteringsmøte kl. 21.00, blir vi sittende igjen for spesiell informasjon om vår Tematur og en kort orientering om morgendagen.

Dag 2:  Ålesund/Hjørundfjorden – Molde – Kristiansund
Høsttur på Hurtigruten betyr seiling inn Hjørundfjorden, som ligger mellom høye, spisse topper på Sunnmøre, minst like spennende som Geirangerfjorden.  Men, før innseilingen i Hjørundfjorden, samles vi til oppstart av temaet for rundreisen: Krigshendinger langs kysten .

Kl. 10.00. Vi ser filmen om Måløyraidet. Sagt om Måløyraidet: ”Dristig politikk på høyt nivå”, i krigens 2. år; 27. desember 1941, der Martin Linge, grunnlegger og leder av det velkjente Lingekompaniet, ble drept.  Hvis vi finner tid til det, starter vi fortellingen om Hurtigrutene sin skjebne i krigsårene.

Dag 3: Trondheim – Rørvik
Vi skal besøke Dorabunkeren, og bussen henter oss på kaien kl. 09.00. Hitler hadde spesielle planer for Trondheim. Her skulle han bygge verdens største marineverft, og den nye Germanske hovedstaden med 300 000 innbyggere. Planene var enorme og strengt hemmelige, og ble styrt av overarkitekten Albert Speer. I frigitte tyske arkiver finner vi bl.a korrespondanse mellom Hitler, Speer og Terboven om dette. Her finner vi også planer om firefelts motorvei fra Trondheim til Berlin. Det var et stort behov for u-båtbunkere hvor de tyske u-båtene kunne gå inn på norskekysten. Trondheim var perfekt. Det ble startet store byggearbeider på havna i Trondheim. Den ene bunkeren, Dora 1 ble ferdig. Dora 2 ble påbegynt, men så tapte Hitler krigen.

Ms Finnmarken forlater Trondheim kl. 12:00 og vi fortsetter mot Rørvik.

Dette er den lengste strekningen på hele turen, 8,5 timer uten anløp.
Kl. 15.00: Anna Kristin orienterer om de 3 spesielle utfluktene, Tromsø, Honningsvåg / Nordkapp, Kirkenes som er relatert til krigshendinger.

Dag 4:   Bodø – Stamsund – Svolvær – Raftsundet – Stokmarknes
Kl. 10.00: 14 Hurtigruter ble senket i løpet av krigsårene; Anna-Kristin orienterer. Dette er et omfattende tema og reiseleder forteller om noen av skipene; ”Prinsesse Ragnhild”, ”Richard With”, ”Sanct Svithun”, men ellers utfra tid, og eventuell interesse er det mulig å komme tilbake til temaet i løpet av turen.

Kl. 16.00: Historien om Jan Baalsrud:  Sabotasjeoppdraget ble en katastrofe,  ofrene, Jan Bålsrud sin utrolige flukt fra Toftefjord/Ringvassøy, 30. mars til Sverige og tilbake til Norge igjen 1. juni. Han var på flukt hele  64 dager!  Vi viser filmen «Ni liv».

Dag 5: Harstad – Finnsnes – Tromsø – Skjervøy – Øksfjord
Vi seiler innaskjærs nesten hele dagen, nyter naturen og prater med hverandre. Etter Finnsnes, ca. kl. 12.00; Fortellinger fra Tromsø; Radiotelegrafi fra Tromsø var sentral under hele krigen. ”Spiontelegrafisten på Sykehusloftet.” Jakten på Tirpitz som startet i Trøndelag, via Kåfjord i Alta og endte i Tromsø.

Kl. 14.30. Utflukt i Tromsø
Etter middagen ca. kl. 21.00 finner vi oss en krok for oss selv og får levende historier fra Finnmark under evakueringen.

Dag 6: Hammerfest – Havøysund – Honningsvåg – Kjøllefjord – Berlevåg – Båtsfjord

Vi er på Finnmarkskysten, og tema så langt nord er evakueringen av Finnmark. Vår spesielle utflukt til Nordkapp vil også inneholde en tur innom Kamøyvær for å oppleve noen av stedene der folk gjemte seg og trosset evakueringen i oktober 1944.

Kl. 17.45: Foredrag om evakuering og brenning av Finnmark og  Nord Troms.

Dag 7: Kirkenes – Vardø – Båtsfjord – Berlevåg
Vi passerer Vardø og Vadsø tidlig på morgenen før vi ankommer Kirkenes kl. 09.00. På vår spesialutflukt i Kirkenes og omegn (Boris Gleb, bl.a) med Grenselandmuseet, vil guiden, Mattis Persen gi oss biter av all dramatikken på Nordkallotten og Kola i krigsårene, – men selvsagt også fortelle fra dagens Kirkenes.  Etter avgang går vi direkte til Vardø. Her finner vi Vardøhus Festning.

Ca. kl. 15.00 kort om Vardø, pomorhandelen, fra krigstiden, i dag. (Værforbehold)

Dag 8: Havøysund – Hammerfest – Øksfjord – Skjervøy – Tromsø
Vi ankommer Honningsvåg tidlig morgen og fortsetter derfra til Havøysund.  Mellom Havøysund og Hammerfest ligger Rolvsøy. Her ble Hurtigruteskipet, Richard With bombet og senket under krigen. 99 mennesker omkom. Ms Finnmarken legger seg til ro en liten stund her og det blir en seremoni med krans på havet til minne om denne tragedien.
Ved ankomst Hammerfest blir det anledning til spasertur til Gjenreisningsmuseet og kapellet, som var den eneste bygningen som stod igjen etter brenningen i 1944.

Kl. 16.30: Vi har passert Sørøya; fortellinger om ”Huleboerne” – noen av de som ikke ville evakuere, men gjemte seg i huler gjennom en iskald Finnmarks-vinter. De siste dramatiske, uhyggelige timene ved Nedbrenningen av Hammerfest.

Om kvelden, undervegs til Midnattskonsert i Tromsø, kan vi komme tilbake til Tromsø sin rolle under krigen; senter for evakueringen fra Nord Troms og Finnmark.

Dag 9: Harstad – Risøyhamn – Sortland – Stokmarknes – Raftsundet – Svolvær – Stamsund

På nordturen fikk vi med oss Lofoten på ettermiddag/kveldstid. På sørturen kan vi nyte både Vesterålen og Lofoten, gjennom smale sund, under broer og 6 havner. Få skritt fra kaia i Stokmarknes ligger Hurtigrutemuseet, gratis inngang for Hurtigrutepassasjerer.

Etterpå fortsetter vi sydover, gjennom Raftsundet, innom Trollfjorden, hvis været tillater det, og videre til Svolvær. I Svolvær blir det tid til å avlegge Krigsminnemuseet et besøk. Entrè kr 80.

Dag 10: Ørnes – Nesna – Sandnessjøen – Brønnøysund – Rørvik
Helgelandskysten – de tusen øyers land, Petter Dass sitt rike. Seilingen i dag betyr å sno seg mellom øyer, inn i trange havner, beundre fjellformasjoner; Sju Søstre, Torghatten og igjen, sjarmerende havner, med anledning til rusleturer i land.

Kl. 14.30: Riegelkatastrofen med over 2500 omkomne.

Dag 11: Trondheim – Kristiansund – Molde – Ålesund

For morgenfugler er det tid til spasertur i Norges nest eldste by (grunnlagt 997), eller delta på Hurtigruten sin bysightseeing med besøk i Nidarosdomen.

Kl. 11.00: Tema i dag er Telavågtragedien.

Dag 12: Bergen

Siste dag om bord. Kl. 10.15: Historier fra Bergen og omegn under krigstiden

En fantastisk reise er over. Vi ankommer Bergen kl. 14.30.

Vi legger opp til et emne/foredrag hver dag. Tidene kan variere. Vi følger vanlig dag om bord med naturopplevelser, måltider og Hurtigrutens utflukter.

Turene arrangeres til kostpris (buss, evtl inngangspenger, spesialguide i Kirkenes) ettersom de utgjør en del av foredragene. Detaljert informasjon om disse 3 utfluktene vil dere få om bord.

Anbefalt utstyr:

Telefon: 51 82 02 10
sorvestreiser@sorvestreiser.no

Hjemmeside

Vis alle tilbud i denne kategorien